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Toute phénoménologie, par définition, part de et en reste au monde tel qu'il s'offre à la conscience. Une "phénoménologie de la transcendance" semble donc une entreprise impossible, puisqu'il s'agirait de chercher dans l'expérience du monde "quelque chose" qui ne puisse en aucune manière que ce soit être rapporté au monde. L'expression de "phénoménologie de la transcendance" est ainsi formellement contradictoire: car si la transcendance était "phénomène", et pouvait faire l'objet d'une "-logie", d'une saisie par le logos, elle serait précisément de l'ordre de ce qui peut être mis sous la proposition "il y a quelque chose plutôt que rien". Pour le dire autrement, si la transcendance était objet d'expérience possible, alors justement elle ne serait plus transcendance. Par principe, une "phénoménologie de la transcendance" ne cherchera donc pas positivement "quelque chose" de transcendant dans le monde. Il ne pourra s'agir que d'une phénoménologie de la trace: phénoménologie de ce qui est au monde sur le mode de la non-présence et de la non-présentabilité, phénoménologie de ce qui "brille par son absence"
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Is there a language of transcendence which does not fall under the well-worn categories of monism, theism, pantheism, biblical or pagan monotheism, personal or tripersonal God, or an impersonal absolute, conceived as immanent and/or transcendent? The present set of studies from different fields of research centers on the question whether it is possible to speak at all of transcendence or a divinity, and if it is, under what limitations does such speech proceed. In current discussion in theology and in philosophy of religion, there is a pervasive awareness that the inherited terms and alternatives, developed in the western tradition, no longer facilitate an adequate understanding of the divine. Increasing familiarity with the languages of ‘immanence’ and ‘transcendence’ (under erasure) in Hindu and Buddhist thought has further jumbled our coordinates, while holding out the promise of a more subtle and vital engagement with the matter itself of religious inquiry. A further long-established distinction, between ‘personal’ and ‘impersonal,’ also takes on rich new hues in Asian contexts, where the very notion of ‘person’ may undergo unsettling critiques. Transgressing the categories of ‘personal’ and ‘impersonal’ points to the mystical depth of religious traditions, emphasizes their openness and reintegrates essential elements of both perspectives. Advancing with curiosity and caution, all the contributors take seriously the diversity of historical religious traditions, while nevertheless searching for a fresh language that may connect these traditions and provide a common ground of understanding.
Transcendence of God. --- Divine. --- Impersonality. --- Personality. --- Transcendence.
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Philosophy and religion --- Religion --- Transcendence (Philosophy) --- Transcendence of God --- Philosophy --- Divine transcendence --- God --- Transcendence
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A benchmark volume at the intersection of philosophy and religion.
Religion --- Philosophy and religion --- Transcendence of God --- Transcendence (Philosophy) --- Divine transcendence --- God --- Philosophy --- Transcendence
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Exister, c’est transcender. Rapporté aux données de l’expérience philosophique, ce verbe peut s’entendre en quatre sens : transascendance, transdescendance, transpassibilité et transpossibilité. Ces six libres méditations, qui se rapportent à l’histoire plurimillénaire de la métaphysique, mais qui se laissent également instruire par l’art et la littérature, sans oublier les données de la psychopathologie, se livrent à une enquête approfondie sur l’espace de jeu de ces quatre termes, en vue d’en tirer une compréhension nouvelle de la « fonction méta ». En prêtant attention aux différentes acceptions du préfixe « méta- » qui a donné naissance au terme « métaphysique », ces méditations battent en brèche le préjugé répandu qui veut que le désir métaphysique soit désormais sans objet
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"Plotinus (204-70) is the founder of Neoplatonism and its most significant thinker. He shaped late antique philosophy and significantly influenced the entire metaphysical tradition of the Middle Ages, Renaissance, and German Idealism. In this volume, Jens Halfwassen presents Plotinus' life and work, as well as the most important aspects of his historical influence. Issues of key importance for the Neoplatonists-such as the interaction between Being and Thought, the ascent of the soul, and the interpretation of Plato's theory of principles-are explained in detail in the course of outlining the Neoplatonic metaphysical system. The introduction outlines Halfwassen's significant contribution to the study of Plotinus, paying particular attention to the differences between the current German and Anglophone approaches to the Platonic tradition"--
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